Denemeler,  Psikoloji,  Toplum

İNSAN

Kuran-ı Kerim’de insan; nankör, zalim, zayıf yaratılışlı, dayanıksız, çok cimri, didişmeci, kavgacı, tartışmacı,cahil, bilgisiz, bilgisi yetersiz, hayalci,tatminsiz, aceleci aldanmaya çok müsait, azabilen, isyan edebilen iki yollu bir varlık olarak tanımlanıyor.

Aynı zamanda, kendini öz eleştireye tabi tutan bir benlik, kendi içine kıvrılan keskin bir bakışa sahip olabilen bir benliktir, deniliyor.

İnsan için belirtilen iki yol, ya en aşağıya, ya en yukarıya…

İnsanın kendini görüp, bilmesi, tanıyabilmesinde ki en büyük engel ise “Kibir” bir başka ifade ile “Küçük dağları ben yarattım havası”

Kibirli insan, hata kabul etmekte, kendi kusurlarını görmekte zorlanıyor. Genellikle de kendi hata ve kusurlarını hep başkalarına yükleyerek, başkalarını suçlayarak rahatlıyor.

İnsan kendini yaratılmışların en üstünü olarak görse de; Kuran-ı Kerim insan için mutlak bir üstünlükten söz etmiyor.

Çünkü Kuran-ı Kerim bir çok ayetinde; evrende insan dışında şuurlu varlıkların bulunduğunu ortaya koymakta.

İnsan yaratılmışların bir çoğundan üstün olsa da, insandan da üstün varlıklar da vardır.

Bütün bu çıkarımlardan anladığımız, insanın bu dünyaya geliş amacı; kendi eksikliğinin, bilgisizliğinin, acizliğinin farkında olup, kendini geliştirmek, insan-ı kâmil (olgun insan) mertebesine ulaşabilmek.

Tıpkı Yunus Emre’nin dediği gibi;

İlim ilim bilmektir

İlim kendin bilmektir.

Sen kendin bilmezsin

Ya nice okumaktır.

Okumaktan murat ne

Kişi Hak’kı bilmektir.

Çün okudun bilmezsin

Ha bir kuru ekmektir.

Okudum bildim deme

Çok taat kıldım deme

Eğer Hak bilmez isen

Abes yere gelmektir.

Dört kitabın mânâsı

Bellidir bir elifte

Sen elif bilmezsin

Bu nice okumaktır.

Yiğirmi dokuz hece

Okursun uçtan uca

Sen elif dersin hoca

Mânâsı ne demektir.

Yunus Emre der hoca

Gerekse bin var hacca

Hepsinden iyice

Bir gönüle girmektir.

10.01.2025

Kaynak : Kur’anda İnsan Kavramı/Yaşar Nuri Öztürk/Dergipark.

CEVAP BIRAKIN

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir